De autobranche kraakt in zijn voegen sinds de financiele crisis. Hoe kun je als particuliere autokoper hiervan voordeel hebben bij de onderhandeling van de aanschaf van een nieuwe auto?
Met doordacht onderhandelen kun je als autokoper een werelddeal sluiten. Daarvoor moet je je wel goed voorbereiden. Met alleen onderhandelingstechniek red je het niet. De verkoper aan de andere kant van het bureau doet elke dag niet anders en kent alle trucjes. Vraag jezelf ook af of je wel per se een nieuwe auto wilt., Als je wilt besparen op autokosten, is het een goed begin om een auto te kopen die net-niet-nieuw is, eentje waarvan de kop eraf is, zoals dat zo mooi heet. Vandaar dat we ook aparte tips geven bij het kopen ven een gebruikte auto. Nog een ding: een heel scherpe deal kun je vakkundig om zeep helpen door je aankoop verkeerd te financieren.
Tips bij het kopen van een nieuwe auto
- Kies incourant
Dat is bijna een basisvoorwaarde voor een scherpe deal. Iedereen wil tegenwoordig een compacte en zuinige auto. Laat die dus lekker buiten beschouwing. Kies voor een grotere middenklasser van een goed merk, een model dat om de een of andere reden niet in de gunst van de kopers staat. Daar kun je scherpe deals mee maken. - Voorraadauto
Juist in deze crisistijd gaat deze truc heel vaak op. Deakers staan onder druk van importeurs en zij weer van fabrikanten. Alle reeds gebouwde auto’s moeten linkom of rechtsom worden verkocht en sommige merken hebben enorme voorraden. Vraag direct naar de voorraad. Zo houd je ook het initiatief. Natuurlijk moet je bereid zijn een concessie te doen in de uitvoering of kleur. Maar onder die voorwaarden kun je vaak duizenden euro’s besparen. En je rijdt dezelfde week al in de auto. Zo kun je ook dealers tegen elkaar uitspelen. Ieder verkoopt tenslotte die ene die als een blok aan zijn been hangt. Onderling gaan ze dan niet bellen. Dat doe jij dus. - Oud model
Tegen de tijd dat een bestaand model wordt vervangen, wordt het juist interessant het oude model te kopen. Vaak zie je dat merken met allerlei acties aauto’s tegen een scherpe prijs aanbieden omdat er een opvolger op komst is. je kunt het nog scherper spelen. Wacht todat het nieuwe model in de showroom staat, bekijk die vol bewondering. Zodar de verkoper denkt beet te hebben, vraag je naar de laatste exemplaren van het vorige model. Vaak zijn die snel te leveren en duizenden euro’s goedkoper dan de laatst geldende catalogusprijs. - Wel of niet inruilen?
Bekende truc: krijg ik korting als ik niks inruil? Aardig bedachCombinerent maar dat verhaal gaat niet altijd op. Een verkoper kijkt altijd naar de totale transactiewinst. Daarin zit dus ook de winst die zit besloten in de verkoop van de inruilauto. Als je met een net gebruikt exemplaar van een courant model bij de dealer komt, wil de verkoper die vaak graag hebben omdat hij er wel een klant voor heeft. Met niks inruilen kun je hem benadelen en geeft hij helemaal geen korting. Het is dus de kunst dat je zelf inschat welke mogelijkheden de verkoper ziet voor de auto die je wilt achterlaten. Auto’s waarin hij niet in is geinteresseerd, schuift hij meteen door naar de handel. Die handelsprijzen zijn laag. Zo laag zelfs dat je bij particuliere verkoop zelfs meer moet kunnen vangen. - Combineren
Wil je een superscherpe deal? Combineer dan de hiervoor genoemde mogelijkheden. Dus: zoek een goede vriend of kennis die je auto wil overnemen. Dan ga je naar de dealer en laat je een offerte maken voor een voorraad- of demo auto, met inruil van je eigen bolide. Als je de afspraak rond hebt, vraag je wat er nog van het bij te leggen bedrag af gaat als je niets inruilt, als extra korting. Vervolgens verkoop je je eigen auto aan die kennis voor de inruilprijs plus een paar honderd euro en pakt de volle korting op je nieuwe auto. Dan heb je gemakkelijk de normale afschrijving over de eerste anderhalf a twee jaar verdient. Afschrijving is de grootste post in de kosten van een nieuwe auto. Dus over een jaar of twee kun je je nieuwe auto dan weer met minimaal verlies inruilen. Dan heb je echt voordelig gereden.
Tips bij het kopen van een gebruikte auto
- Zeer jong gebruikt
In plaats van ene nieuwe auto is een jong gebruikte een heel goede optie. De eerste kilometers van een nieuwe auto zijn tenslotte de duurste. Die kun je maar gehad hebben. - Ex demo-auto’s
Dealers hebben altijd demonstratie-auto’s op kenteken. Die worden gebruikt voor proefritten met klanten en de verkopers rijden er zelf in. Die auto’s moeten dus representatief blijven. Vaak gaan ze meteen bescheiden kilometrage maar ook met een aanzienlijke korting op de nieuwprijs van de hand. Vraag bij de dealers van het merk van je voorkeur naar de mogelijkheden de demo-auto van het type dat je wilt over te nemen. Dat kan een heel scherpe deal opleveren. Ongeveer hetzelfde geldt voor auto’s uit de verhuur die als vervangend vervoer aan de klanten wordt aangeboden. - Leer internet lezen
De vele internetsites met aanbod van gebruikte auto’s staan vol aantrekkelijke aanbiedingen. Het is alleen de kunst door die aanbiedingen heen te kijken. Selecteer niet alleen maar op prijs, maar bekijk het totale aanbod: bouwjaar, kilometrage, onderhoudshistorie en hoe de auto erbij staat. Ga dus ook altijd kijken en wees uitermate kritisch. Lees oook de hele advertentie voordat je jezelf rijk rekent. In de kleine letters en voetnoten zitten soms valkuilen. De prijs is maar een aspect van een gebruikte auto. Vaak wordt die in een advertentie kunstmatig gedrukt door essentiele zaken weg te laten. Bedenk bij zogenaamde meeneem-prijzen dat je de auto accepteert zoals die er bij staat, zonder apk, afleveringsbeurt of garantie. Dara kun je wel gebruik van maken, maar dan moet de auto echt spotgoedkoop zijn en moet je de kans op een miskleun incalculeren. Maar je kunt zo’n kans niet overzien. Dus is het raadzaam een nette prijs te betalen, inclusief alles wat je van een fatsoenlijk bedrijf mag verwachten. Zo niet, wegwezen. Het land staat vol met auto’s. - Niet inruilen
Net als bij de aanschaf van een nieuwe auto kan het interessant zijn je eigen auto niet in te ruilen bij een handelaar in gebruikte auto’s. Als hij je inruiler niet wil, stoot hij hem direct door naar de tussenhandel en geeft dus een heel lage inruilprijs. Voor dat bedrag kun je vaak beter verkopen aan een vriend of kennis (als je tenminste voldoende vertrouwen hebt in je eigen auto) en korting pakken op de auto die de handelaar aanbiedt. - Kies merkvreemd
Kijk eens bij dealers van andere merken of die jouw voorkeursmerk toevallig hebben ingeruild. Dat kan een scherpe deal opleveren. De dealer is die ‘vreemdeling’ vaak liever kwijt dan rijk. - De sta-tijd
Auto’s die lang in voorraad staan, is een handelaar graag kwijt want die lange sta-tijd kost hem geld. De echte professionals verkopen een auto na een half jaar liever met verlies dan dat ze de kans lopen dat hij nog een half jaar staat. Het leuke is dat je aan de hand van het kenteken kunt bekijken hoe lang een auto al in de handelsvoorraad staat. Dat doie je op www.rdw.nl. onder de digitale diensten. Daar kun je ook op zien wanneer de auto zijn nieuwe APK moet hebben en de datum van de laatste tenaamstelling is ook de dag waarop de aanbieder hem heeft ingeruild. Staat de auto van je keuze er al lang, dan kun je van die kennis gebruik maken en een flink stuk van de prijs af krijgen.
Recente reacties