Het verkeer wordt steeds drukker in Nederland. Wn voor je het weet sta je in de file. Maar het belangrijkste is altijd om weer veilig thuis te komen. Wij geven acht tips om vlot en veilig door het verkeer te walsen.
- Maak bij invoegen gebruik van de hele invoegstrook.
Voeg niet meteen aan het begin van de invoegstrook in. Maak eerst snelheid zodat je even snel rijdt als het verkeer dat al op de snelweg zit. Dat maakt het invoegen een stuk gemakkelijker en zorgt voor een betere doorstroming. En verhuis niet meteen naar de linkerbaan. - Voeg niet aan het begin van de uitvoegstrook al uit.
Rijdt er al bijvoorbeeld een vrachtwagen op de rechterbaan en rij je zelf op de linkerstrook, dan is het beter even gas te geven en de vrachtwagen rustig te passeren. Dit in plaats van vol in de remmen te gaan om achterlangs de snelweg te verlaten. Verkeer dat achter u rijdt schrikt zich een hoedje van zo’n remactie. Nog beter is het om te anticiperen en tijdig naar rechts te gaan. Elke afslag wordt in beginsel 1.200 meter vantevoren aangegeven. - Kijk, als je spiegels met een dode hoek hebt, over je schouders bij elke verandering van richting
Veel auto’s hebben nu eenmaal buitenspiegels die onvoldoende zicht bieden. Stel je spiegels in elk geval zo af dat ze elkaar onderling overlappen, zodat je dode hoeken voorkomt. Dan kun je in druk verkeer het toch lastige over je schouders kijken vaak achterwege laten. - Blijf ook in de file in je spiegels kijken
Zo kun je zien of er iemand achter je niet meer op tijd tot stilstand kan komen. Je kunt je op de klap voorbereiden of wellicht nog net op tijd ontsnappen (zie ook tip 9). Voorts zie je motorrijders eerder aankomen die door het midden van de file rijden. Dat laatste wordt trouwens gedoogd door de politie. - Voor de doorrijders: doe het veilig
We willen snel rijden niet aanmoedigen. We mogen nu eenmaal niet sneller rijden dan de limieten die we hebben afgesproken. Houd in elk geval altijd afstand, kijk vaak in de spiegels en haal nooit rechts in, ook niet als je haast hebt. Is het druk, rij dan gewoon met de stroom mee. Het is zinloos en door het continu remmen en gasgeven kom je gebroken thuis. - Rij zoveel mogelijk de ideale lijn
Deze term komt uit de racerij, ideale lijn. Maar je hoeft niet te racen om toch de ideale lijn te rijden. Het betekent ook zo vloeiend mogelijk de bocht te nemen. En dat kan ook binnen de gestelde limiet. Door vloeiende bewegingen die je maakt gedraagt de auto zich rustiger, zal minder wringen en blijft beter in balans. - Voorkom remmen en schakelen in de bocht
Daarvan raakt de auto uit balans. Dat kan nare gevolgen hebben. Doe je het goed, dan heb he voor de bocht al zoveel afgeremd dat je bij het insturen de juiste snelheid hebt en in de goede versnelling staat. Laat in een bocht nooit abrupt en/of helemaal het gas los. De auto raakt daardoor achter uit balans en kan dan gemakkelijk uitbreken. Geef liever in de bocht een beetje gas bij om de auto door de bocht te trekken. - Rij defensief
Kijk zoveel mogelijk vooruit. Niet alleen naar de remlichten van de voorganger maar ook naar die van drie, vier auto’s voor je. Hoe eerder je iets ziet aankomen, hoe beter je kunt reageren. Rij je op een provinciale weg of in de bebouwde kom, kijk dan zo breed mogelijk. Vaak kun je in de polder al zien dat je een andere weg gaat kruisen. Kijk alvast of daar iemand aan komt rijden. Je komt hem snel tegen. Binnen de bebouwde kom kan het op kruisingen handig zijn in de spiegeling van bijvoorbeeld etalageruiten te kijken of er iemand uit een zijstraat komt zetten. En op de snelweg: laat klevers en rouwdouwers er gewoon langs. Dan ben je van ze af en zit je niet zelf onder de stress. Trap NOOIT even uit kift op de rem. Daar wordt de klever nog agressiever van. - Ga niet vlak achter iemand staan.
Als je moet stoppen in de file, zorg er dan voor dat je altijd de onderkant van de achterbanden van je voorganger ziet. Want als dat zo is, heb je nog een ontsnappingsmogelijkheid. Sta je te dicht achter je voorganger, dan sluit je jezelf op. In geval van nood kun je geen kant meer op.
Recente reacties