Prijs vanaf: € 19.750
Nissan is lange tijd afwezig geweest in de klasse waarin auto’s als de Mazda 3 en de Hyundai i30 om de gunst van de koper strijden. Maar sinds 2014 zijn ze weer aanwezig in dit belangrijke segment met de Pulsar. Wij rijden met de Pulsar Tekna met 1.2 l viercilinder turbomotor.van 85 kW (115 pk). Die staat in de prijslijst voor € 25.850.
Behoorlijk groot
De Nissan Pulsar is een forse hatchback. Hij heeft dan ook een behoorlijk forse wielbasis (270 centimeter). Die zou in een hogere klasse niet misstaan. In het Nissan- gamma vind hij zijn plekje tussen de Juke en de Qashqai. Als je de Pulsar tussen zijn broertjes ziet, moet je wel erkennen dat hij er het saaist uitziet van de drie.
De buitenmaten zijn fors. Hij is 439 centimeter lang, 1.77 meter breed en ruim anderhalve meter hoog. Ter illustratie: hij is daarmee 12 centimeter langer dan bijvoorbeeld klasgenootje Golf. Ook zijn er weinig auto’s in dit segment die hoger zijn dan de Pulsar.
Ruim van binnen
De forse buitenmaten vertalen zich binnenin in een enorme ruimte. Vooral achterin is het uitstekend vertoeven. De Pulsar biedt daar enorm veel beenruimte. Ook de hoofdruimte is daar meer dan voldoende. De voorpassagiers hebben ook niets te klagen. Er is ruimte volop. De goed toegankelijke bagageruimte is fors te noemen. Je stouwt er zo 385 liter aan bagage in. Als je de achterbankleuning wegklapt (dat kan in twee ongelijke delen), ontstaat er zelfs een laadruim ter grootte van 1.385 liter. Dat maakt de Pulsar al bijna geschikt voor kleine verhuizingen.
Veel technische snufjes
Het dashboard is compleet en de meters zijn goed af te lezen. Maar ook hier geldt: een tikkie saai is het wel. Maar het is functioneel en dat is het belangrijkste. Verder is de ergonomie dik in orde. Vanuit de comfortabele voorstoelen vind je alle knoppen, hendels en schakelaars binnen handbereik. Bovenop de middenconsole zit het grote scherm waarop je ondermeer de navigatie afleest. Op het grote scherm vind je ook apps terug voor ondermeer Facebook, Twitter en Google. De Pulsar is in deze uitvoering dus ook van alle sociale media-gemakken voorzien.
Voorspelbare rij- eigenschappen
Rijden met de Nissan Pulsar laat zich het beste vergelijken met de uitdrukking ’een kind kan de was doen.’ Hij doet precies wat je van hem verlangt. De Pulsar is in zijn rijgedrag niet bepaald sportief. De 1.2 viercilinder levert met zijn 115 pk precies genoeg vermogen om de 1.265 kilogram zware Pulsar makkelijk van zijn plek te krijgen. Verder levert de motor met 190 Nm bij 2.000 r/min. een relatief fors koppel af. Dat maakt het rijden alleen maar comfortabel en je hoeft dus niet continu in de zesbak te roeren. De bak schakelt trouwens goed maar de bediening is een tikkie hakerig.
De wegligging is heel voorspelbaar. Op het rechtuit is de Pulsar als de spreekwoordelijke trein.,. Alleen in snel genomen bochten gaat het gewicht een rol spelen. Dan wil de Pulsar maar al te graag rechtuit. Een beetje het gas lossen en hij herneemt weer het voorgenomen spoor. De vering is comfortabel. Alleen op korte oneffenheden zoals verkeersdrempels voelt hij niet echt lekker. Het verbruik blijft binnen de perken. Een praktijkverbruik van 6,8 l/100 km (1 op 14,5) is gemakkelijk haalbaar.
Conclusie
De Nissan Pulsar is een zeer ruime auto. Vooral achterin is de beenruimte enorm. De rij- eigenschappen zijn meer comfortabel dan sportief. Voor langere reizen is dat alleen maar gunstig. Verder kun je meer dan voldoende bagage meenemen. De uitrusting van deze Tekna- uitvoering mag je heel behoorlijk noemen. Hij oogt wel een beetje gewoontjes. De 1.2 viercilinder kan zijn werk goed aan. Wie hem zakelijk wil rijden, moet rekenen op een bijtelling van 20 procent.
+ Ruimte binnenin
+ Uitrusting
– Verwerking op korte oneffenheden
– Hakerige schakeling
Reiskwaliteiten: ****
Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna | |
Brandstof | Benzine |
Inhoud (cm3) | 1.197 |
Vermogen (kW [pk] bij r/min. | 85 [115]/4.500 |
Koppel (Nm bij r/min.) | 190/2.000 |
Maximum snelheid (km/h) | 190 |
Acceleratie 0-100 km/h (sec) | 10,7 |
Gem. verbruik (l/100 km, fabriek) | 5 |
CO2 uitstoot (g/km) | 117 |
Energielabel | B |
Massa (kg) | 1.265 |
Max. aanhangergewicht geremd (kg) | – |
Bijtelling zakelijk (%) | 20 |
Prijs testauto | € 25.850 |