Jaren geleden maakte het Fiat-concern afspraken met Mazda om gezamenlijk een roadster te ontwikkelen. Eigenlijk zou het een nieuwe Alfa Spider moeten worden. Maar zoals het er nu naar uitziet, wordt het een 21ste eeuwse Fiat 124 Spider. Laat maar komen!
Fiat moet hebben gedacht: ‘if you cannot beat them, joint hem.’ Want toen Mazda in de jaren negentig met zijn MX-5 de roadstermarkt opnieuw en zeer succesvol had gedefinieerd, wilde Fiat et een antwoord komen. Dat werd de voorwielaangedreven Barchetta. Maar die is al weer lang uit productie genomen omdat deze Italiaanse roadster niet eens in de buurt van het succes van de MX-5 kwam. Inmiddels is de MX-5 de mest succesvolle roadster ooit. En Foat gaat het weer opnieuw proberen, maar nu samen met Mazda.
De nieuwe MX-5 is inmiddels al een feit. Maar op hetzelfde platform heeft Fiat een geheel eigen roadster gebouwd. Geen Alfa maar een Fiat 124 Spider. Deze naam stamt uit 1966 toen Fiat de eerste 124 Spider van de lopende band liet rollen. Zo te zien heeft de Fiat een iets dikkere koets dan de Mazda. En het ziet er naar uit dat het Amerikaanse ontwerpbureau van Chrysler (Fiat-partner in Amerika) zich met de lijnen heeft bemoeid. Want zeker van achteren bezien lijkt deze open Fiat wel een beetje op een platgeslagen Viper. Maar volgens de bronnen is het ontwerp toch echt uit Fiats eigen Centro Stile i n Italië afkomstig.
De Fiat 124 Spider is van buiten geheel anders. Maar binnenin zie je nauwelijks verschil met de Mazda MX-5. Eigenlijk is alleen het logo op het stuurwiel anders. Grote verschillen zitten er wel in de techniek. Mazda levert zijn MX-5 met een 1.5 of een tweeliter motor terwijl Fiat zijn 1.4 Multi Air motor gebruikt. Deze motor kan worden gekoppeld aan een zesbak of een zestrapsautomaat. Overigens zal de 124 Spider wel Japan worden geproduceerd in dezelfde fabriek in Hiroshima waar de MX-5 van de lopende band rolt. De Spider staat in de zomer van 2016 in de showroom.