Renault vindt het na drie generaties Laguna tijd voor een andere naam voor zijn forse middenklasser: Talisman. Nu maar hopen dat deze geluksbrenger succesvoller en beter zal zijn dan de laatste Laguna’s. Want de tweede serie was technisch niet volmaakt. En de Laguna III was ronduit saai. Dat laatste kun je van de Talisman niet zeggen.
Vanaf de zijkant bezien oogt de Talisman niet echt spectaculair. Dan is het raden wat voor een auto het is. Maar als je hem aan de voorzijde of aan de achterzijde aanschouwt, moet je erkennen dat de Talisman toch een geheel eigen karakter heeft. Zo is de dagrijverlichting aan de voorzijde in de vorm van een boemerang zeer herkenbaar Renault (heeft de Espace ook). En de achterzijde is ook zeer apart. Met dank aan de Nederlandse auto-ontwerper Laurens van den Acker die verantwoordelijk is voor de lijnen van de Talisman.
Verder kiest Renault ervoor om van de Talisman een sedan te maken en geen hatchback. Misschien minder praktisch maar toch is er volgens Renault ruimte volop. Zo heeft de achterbak een inhoud van 608 liter. En binnenin vind je een grote hoeveelheid opbergvakken. Wie toch meer ruimte wil, moet wachten op de stationwagon die in april 2016 komt. Het dashboard ziet er mooi uit. Het instrumentarium lijkt rechtstreeks uit de Espace te komen. Dat is overigens niet het enige dat hij deelt met de grote MPV. Ook het onderstel van de Espace is gebruikt voor de Talisman. Opmerkelijk is de vierwielbesturing. Op lage snelheid sturen de achterwielen tegen om de draaicirkel te bekorten. Op snelheid sturen ze juist mee om de wegligging te verbeteren.
Er is te kiezen tussen vijf motoren, twee benzines en drie diesels. De vanafprijs bedraagt € 32.950 voor de 150 pk sterke TCE 150. Vanaf januari staat de Talisman in de showroom.